Moneyveo

brogress-bar

Оформлення спадщини за вкладом: права, документи, строки і вартість

18.10.2019
Сума (грн)
Термін (дн.)
Відсотки
Всього
Оформити кредит

left_Спадкування депозиту

Раніше у спадок в Україні передавали землі, титули та інше майно, а зараз у хід пішли права на депозити. Чому б і ні: банківський вклад – реальні гроші, які до того ж самі на собі заробляють і зберігаються в надійному місці.  

Загальний депозитний портфель населення, за даними Нацбанку на квітень 2019, досяг 510,2 млрд грн. Це на чверть більше, ніж у 2015 році. Зараз багато людей тримає вільні кошти на прибуткових рахунках, тож спадкування вкладів тепер – не рідкість.  

Що потрібно знати про процедуру спадкування депозитів і яких кроків вона вимагає?  

 

Яка процедура вступу у спадщину за депозитом?  

Успадкувавши депозит, ви маєте отримати на руки підтверджувальні документи. Законодавство дає на це 6 місяців, починаючи з дня смерті власника рахунка. Прийняття спадщини в Україні відбувається через нотаріуса. Ви повинні звернутися до нього із заявою. Нотаріус надішле офіційний запит до банку (або до банків – якщо заповідано кілька депозитів) для підтвердження наявності депозиту. Також вам треба надати документи, необхідні для оформлення Свідоцтва про право на спадщину на грошовий вклад.  

Ви можете звернутися як до державного, так і до приватного нотаріуса, але тільки за місцем прописки. Процедура переоформлення пройде швидше і коштуватиме дешевше, якщо ви знатимете суму вкладу та в якому банку відкритий рахунок. У разі відсутності такої інформації нотаріус допоможе її з'ясувати.  

Він надішле запит до банку, щоб підтвердити наявність депозиту та інші деталі. Отримавши відповідь, нотаріус впише до Свідоцтва всіх претендентів на гроші, згідно з порядком прийняття спадщини за чергою споріднення або за розпорядженням спадкодавця (якщо воно є).  

За відсутності заповіту потенційним спадкоємцям також потрібно звернутися до нотаріуса. Якщо претендентів декілька,і вони домовляться між собою, то документи на спадок можна оформити на одну людину. В іншому випадку нотаріус сам визначить порядок передання депозитних грошей: за законодавством, більше забере той, хто ближче за лінією споріднення. Нотаріус вручить спадкоємцям Дозвіл на отримання коштів, який надає право на спадщину без заповіту.  

Часто трапляється, що про смерть спадкодавця дізнаються вже після закінчення 6 місяців – тобто, коли спадкоємці не отримали або отримали невчасно офіційне повідомлення. У такій ситуації вони можуть звернутися до суду і повернути собі право на депозит.  

Які документи пред'явити у банку?  

Для спадкування вкладу банку потрібно пред'явити такі документи:  

  • свідоцтво про смерть вкладника;  
  • нотаріально завірене Свідоцтво про право на спадкування грошового вкладу (або дозвіл на отримання коштів із депозиту);  
  • паспорт або інший документ, який засвідчує вашу особу;  
  • ідентифікаційний код;  
  • депозитний договір надавати необов'язково.  

Якщо ж на вас було оформлено у банку спеціальне розпорядження про спадкування, знадобиться також надати своє свідоцтво про народження або про шлюб – якщо власником рахунку був чоловік.  

Свідоцтво про право на спадкування депозиту в разі смерті вкладника розподіляє кошти між спадкоємцями. А якщо власник рахунку попередньо оформив у банку розпорядження на конкретну людину, одержувачу дістаються всі гроші.  

left_Депозит у заповіт

Що робити, коли невідомо, в якому банку відкритий депозит?  

З'ясувати, де відкритий депозит, допоможе нотаріус. Подумайте, яким фінансовим установам заповідач міг довірити заощадження? Через які банки він проводив грошові операції та отримував зарплату? Повідомте цю інформацію нотаріусу, і він надішле офіційні письмові запити у вказані установи.  

Якщо всюди результат буде негативним, нотаріус може звернутися до НБУ. Період очікування відповідей із кожного банку затягує процес, проте без цього етапу вступ у спадок за вкладом буде неможливим. І вже після отримання відповідей із банків усе відбувається за тією ж схемою. Протягом пів року після смерті заповідача ви отримаєте свідоцтво/дозвіл на зняття грошей із депозитного рахунку.

Які витрати здійснюються при отриманні депозиту за заповітом і без?  

Спадкування банківського вкладу несе за собою кілька статей витрат при його отриманні: 

  1. Вартість оформлення документа про право на спадщину у приватних столичних нотаріусів стартує від 1500 грн. При цьому, якщо крім депозиту людина отримує інше майно, доплачувати окремо за кожен запит не потрібно.  
  2. Численні запити – наприклад, у різні банки – коштуватимуть дорого. Зазвичай приватні нотаріуси одразу фіксують заплановану кількість звернень у рамках однієї справи і включають їх до загальної вартості послуг. А от державні нотаріуси працюють за системою «поштучної» оплати. У цьому випадку вартість вступу у спадок зростає, оскільки запити оплачуються по-одному за тарифами Мін'юсту. Також спадкоємцеві доведеться сплатити кожному банку за надану відповідь.  
  3. У деяких випадках вступ у спадщину за законом передбачає сплату податків. Розмір залежить від ступеня споріднення зі спадкоємцем. Так, податки не сплачують найближчі люди: батьки, чоловік/дружина, дитина, у т.ч. падчерка/пасинок/усиновлений. 5% від суми зобов'язані перерахувати до держбюджету більш далекі родичі. 15% або 17% будуть утримані банком із суми нарахованих процентів, якщо депозит перейшов у спадок від нерезидента країни або навпаки від резидента нерезиденту.

Депозити заповідаються доволі часто: люди проміняли домашні сейфи на банківські рахунки, які приносять дохід. Таким чином, отримати право вступу у спадок за вкладом – цілком реальна можливість. У цьому випадку є дві важливі речі:  

  • прискоритися з переоформленням на себе, аби через запізнення не довелося доводити своє право на спадщину через суд;
  • і навпаки – не поспішати зі зняттям коштів з рахунку достроково, щоб не втратити відсотки від успадкованого банківського вкладу.  

Але якщо чекати переоформлення або закінчення терміну вкладу ще довго, а гроші потрібні зараз, ви завжди можете отримати їх у сервісі moneyveo. Дозвольте вашому депозиту попрацювати на ваш гаманець, а з питань поточних витрат звертайтеся до нас!

 

Оцініть сторінку:

Ваша оцінка:

Рейтинг: 0 з 5 (Голосів: 0)

Особистий кабінет