0 800 21 9393 укр
рoс

XI конференція «Управління проблемною заборгованістю. Інновації 2021»: як змінився ринок споживчого кредитування в Україні

4 черв. 2021 р. Новини

1 червня 2021 року в Києві пройшла XI конференція «Управління проблемною заборгованістю. Інновації 2021». На заході були присутні керівники та представники юридичних, ризик-департаментів, відділів по роботі з проблемною заборгованістю банків, небанківських фінансових компаній, а також виконавчий директор Асоціації учасників колекторського бізнесу України Сергій Никифоров, український політик і член партії "Слуга народу" Ольга Василевська-Смаглюк та інші.

Учасники поділилися досвідом і стратегіями стягнення проблемної заборгованості у своїх компаніях, повідомили слухачам юридичні особливості взаємодії з боржниками і методи роботи із ними. Крім того, в форматі живого спілкування спікери розповіли про нові законодавчі зміни для банків і ринку небанківських фінансових послуг (далі – НФП).

У панельній дискусії на тему "Нове в законодавстві для небанківських фінансових інститутів" взяв участь і операційний директор фінансової компанії Moneyveo – лідера споживчого кредитування онлайн в Україні – Сергій Сінченко.

Сергій поділився своїми очікуваннями щодо прийнятого в березні поточного року закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту споживачів при врегулюванні простроченої заборгованості". COO Moneyveo повідомив про вплив Закону на ринок НФП, зокрема на діяльність колекторських компаній в Україні.

Манівео – за легалізацію діяльності колекторів

Говорячи про зміни після прийнятих поправок до Закону про колекторів, Сергій Сінченко зазначив, що Moneyveo і раніше виконувала ці пункти, працюючи виключно в правовому полі:

«Moneyveo підтримує всі державні ініціативи, які сприяють прозорості ринку небанківських фінансових послуг і відповідають високим стандартам обслуговування клієнтів та нормам етичної поведінки при роботі з боржниками. Ми приймаємо й реалізовуємо також нововведення, які спрямовані на легалізацію діяльності колекторів в Україні».

COO Moneyveo наголосив на важливості формування в Україні позитивного іміджу працівників колекторських служб нового типу. Раніше, через відсутність належних законодавчих обмежень, вони не мали чітких вимог в роботі, і багато недобросовісних колекторів вели нечесну гру, зловживаючи своїми повноваженнями. Однак із прийняттям змін до Закону про колекторів контроль за діяльністю фінансових установ, що надають послуги споживчого кредитування, колекторських і факторингових компаній посилюється, і на ринку очікують, що ситуація повинна змінитися.

Необхідність дотримання балансу інтересів

Згідно із нововведеннями споживачі фінансових послуг отримали більше захищеності. Так, під час врегулювання простроченої заборгованості заборонено вводити в оману клієнта щодо розміру боргу за кредитом і негативних наслідків за його несплату у встановлений строк. Боржнику ж дозволяється запитувати документи, які підтверджують обґрунтування стягнення боргу.

Водночас, на думку учасників дискусії, деякі положення Закону боржники сприймають як можливість ухилення від виконання своїх кредитних зобов'язань. У зв'язку з цим зросла необхідність у роз'ясненні позичальникам їхньої відповідальності перед кредитором. Експерти вважають, що варто проводити спільні з державним регулятором інформаційні кампанії, аби на офіційному рівні нагадувати споживачам про необхідність вчасно сплачувати кредити, підвищувати їхню обізнаність щодо кредитних зобов'язань – наслідків неповернення коштів організації і недотримання умов кредитних договорів.

Окрім того, Закон встановлює вимоги, що змушують компанії переглянути свої кредитні договори. Тепер фінансовим компаніям необхідно прописувати додаткові умови й інформацію щодо врегулювання заборгованості на стадії укладання договору, щоб уникнути непорозумінь у подальшому. Для мінімізації невдоволення серед споживачів кредиторам слід ретельно аналізувати положення Закону і вносити відповідні зміни у договори.

Оцініть сторінку
Рейтинг: 0.00 з 5 (Голосів: 0)

Кредитні продукти

Smart/Trend/Temp

Наслідки для споживача в разі користування Кредитом:

За користування Кредитом споживач виплачує Кредитодавцю проценти в розмірі, визначеному в електронному договорі та комісії (за наявності). Сума кредиту, процентів за користування кредитом, неустойки (за наявності) та інших платежів, передбачених електронним договором, підлягають безготівковому перерахуванню на поточний рахунок Кредитодавця у строки та розмірах, що встановлені договором та чинним законодавством України.

Для продуктів СМАРТ та ТЕМП

У зв'язку з наданням кредиту у формі кредитної лінії та на підставі п. 10 ч. 1 ст. 12 Закону України «Про споживче кредитування» графік платежів до договору не надається, однак договір містить положення, якими визначаються розміри та строки платежів з погашення кредиту.

Користування споживачем сумою наданого кредиту після закінчення Дисконтного періоду кредитування має наступні наслідки:

• витрати споживача за користування Кредитом зростають внаслідок нарахування процентів за користування Кредитом після закінчення Дисконтного періоду кредитування за процентною ставкою, що вказана в договорі;

• витрати споживача за Дисконтний період кредитування можуть зрости внаслідок застосування правил розрахунку грошових зобов’язань споживача по сплаті процентів за користування Кредитом відповідно до розміру Базової процентної ставки і скасування правил нарахування процентів відповідно до розміру Дисконтної та Індивідуальної процентних ставок.

Для продукту ТРЕНД

Договір містить графік платежів. Графік платежів містить розрахунок всіх платежів за договором (в тому числі суми Кредиту, процентів за користування кредитом та комісії).

Комісія за надання кредиту утримується з суми кредиту шляхом зарахування однорідних грошових вимог. При чому споживач отримує лише суму за вирахуванням утриманого платежу в рахунок комісії за надання кредиту. Проценти за користування кредитом нараховуються на суму кредиту, яка зазначена в кредитному договорі, а не на чисту суму кредиту яку отримав споживач.

 

Можливі наслідки для споживача в разі невиконання ним обов'язків згідно електронного договору, уключаючи прострочення виконання зобов'язань зі сплати платежів, а також розмір неустойки, процентної ставки, інших платежів, які застосовуються чи стягуються при невиконанні зобов'язання за договором:

Для продукту СМАРТ та ТЕМП

За порушення будь-якого з платежів передбачених Договором на 14 (чотирнадцять) і більше календарних днів, Кредитодавець має право нарахувати, а Позичальник зобов’язаний сплатити на користь Кредитодавця неустойку у вигляді штрафу в розмірі 5000% від суми невиконаного або неналежно виконаного грошового зобов'язання, але не більше половини суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений.

Обмеження максимальної суми штрафу відбувається в наступному порядку:

- у разі порушення строку оплати будь-якого з платежів на 14 (чотирнадцять) і більше календарних днів, загальний розмір штрафу не може перевищувати 25 % від суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений;

- у разі порушення строку оплати будь-якого з платежів на 21 (двадцять один) і більше календарних днів, загальний розмір штрафу не може перевищувати 50 % від суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений.

Для продукту ТРЕНД

У разі невиконання споживачем зобов’язань згідно електронного договору, уключаючи прострочення виконання зобов’язань зі сплати платежів, визначених графіком платежів, з наступного календарного дня споживач повинен виплатити Кредитодавцю штраф у розмірі 35% від суми простроченого платежу (частини суми Кредиту, визначеної графіком платежів, та нарахованих процентів), за кожен факт такого прострочення.

 

Вплив порушення виконання зобов’язання щодо повернення Кредиту на кредитну історію споживача:

Порушення виконання зобов’язання щодо повернення Кредиту може вплинути на кредитну історію споживача, а також ускладнити отримання споживчого кредиту надалі.

 

Інформація щодо вимог придбання будь-яких товарів чи послуг від Кредитодавця або спорідненої чи пов'язаної з ним особи як обов'язкову умову надання Кредиту:

Кредитодавцю забороняється вимагати від споживача придбання будь-яких товарів чи послуг від Кредитодавця або спорідненої чи пов'язаної з ним особи як обов'язкову умову надання Кредиту.

 

Інформація щодо прав споживача розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ:

Для прийняття усвідомленого рішення щодо отримання Кредиту на запропонованих умовах споживач має право розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ.

 

Можливість Кредитодавця за власною ініціативою вносити зміни до укладених зі споживачем електронних договорів:

Кредитодавець може вносити зміни до укладених зі споживачем договорів лише за згодою споживача.

Збільшення розміру процентних ставок за договором та інших платежів в односторонньому порядку Кредитодавцем без згоди споживача не допускається.

 

Можливість споживача відмовитися від отримання рекламних матеріалів засобами дистанційних каналів комунікації:

Споживач може відмовитися від отримання рекламних матеріалів в особистому кабінеті у вкладці «особисті дані» шляхом натиснення на відповідний елемент інтерфейсу або безпосередньо звернутись до Кредитодавця одним із таких способів:

• шляхом направлення листа за зареєстрованим місцезнаходженням Кредитодавця;

• шляхом направлення електронного листа на адресу електронної пошти Кредитодавця, що вказана у нижній частині веб-сайту Кредитодавця;

• зв’язавшись за номером телефону, що вказаний у нижній частині веб-сайту Кредитодавця (безкоштовно з будь-яких телефонів по Україні, сервіс працює цілодобово).

 

Інформація про можливі додаткові витрати на сплату споживачем платежів за користування Кредитом:

Можливі витрати на сплату споживачем платежів за користування Кредитом залежать від обраного споживачем способу сплати у зв'язку із можливою наявністю комісій надавачів платіжних послуг за здійснення погашення заборгованості по кредиту.

 

Ініціювання споживачем продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит:

Споживач не має права ініціювати продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит.