Як захиститися від нових схем шахрайства у мережі
Відтоді, як ми стали користуватися банківськими картками, аферисти почали вигадувати схеми для їх «взлому». За даними Національної поліції, щорічно фіксується понад 3 тисячі випадків, пов'язаних з картковими крадіжками.
Ми підготували для вас рекомендації, як захистити особисті дані від нових схем шахрайства в інтернеті.
Де аферисти беруть особисті дані своїх жертв?
Постраждалі від махінацій із банківськими картками часто дивуються, де шахрай міг знати їхні дані. Все просто. Для початку злодієві буде достатньо дізнатися номер мобільного жертви, все інше він «дістане» після. Часто люди, самі того не розуміючи, розміщують потрібну злодієві інформацію в мережі. Наприклад, номер банківської карти, ПІБ і телефони повідомляються продавцями товарів або послуг в онлайн-оголошеннях. Часто кошти з банківських карт зникають у людей, що займаються збором грошей для хворих в соціальних мережах. Шахраї — люди аморальні і вони, як правило, обманюють навіть тих, хто дуже потребує допомоги.
Схема №1: Блокування сім-карти
Суть схеми телефонних шахраїв у тому, щоб отримати дублікат вашої сім-карти. Після цього зловмисник може зламувати вашу електронну пошту, особисті кабінети на банківських сайтах та інше. Шахрай вистежує в інтернеті номер телефону майбутньої жертви (наприклад, в оголошенні щодо продажу товару, що був у вжитку) і набирає її з проханням передзвонити. Потім дзвінки повторюються, але вже з двох інших номерів. Відразу після цього, аферист звертається за дублікатом сім-карти до оператора в сервісному центрі. Оператор просить назвати номери трьох останніх вхідних дзвінків і 1-2 вихідних. Після фіксування правильних відповідей, оператор видає псевдо-клієнту нову карту або дублікат діючої. А поки її справжній власник розбереться в чому справа, шахрай вже встигне отримати доступ до чужих ресурсів.
У зв'язку з цим, банки і кіберполіція стали звертатися до мобільних операторів з проханням посилити процедуру видачі дубліката сім-карти.
Порада: У разі, коли незнайома людина просить передзвонити їй, варто уважно ставитися до такого прохання. Якщо навіть ви погодитеся, але після цього вас наберуть з незнайомого номера — не відповідайте. Краще заздалегідь ігнорувати усі дивні прохання.
Схема №2: Зняття готівки у банкоматі без картки
Така шахрайська схема в Україні найпоширеніша. А попадаються на неї ті ж онлайн-продавці різних товарів. Псевдо-покупець дзвонить продавцеві і домовляється перевести гроші, нібито стоячи біля терміналу. Паралельно він вводить мобільний номер жертви в банкомат. В цей час продавцеві приходить на телефон код банку. Аферист просить повідомити його, нібито цього вимагає термінал. Продавець озвучує код, відкриваючи шахраєві доступ до грошей на своїй карті.
Порада: Фінансові установи не дарма акцентують увагу своїх клієнтів на тому, щоб ті ніколи не повідомляли інформацію по особистій карті стороннім особам, в тому числі SMS-коди! Якщо вам повинні перевести гроші на картку, ви можете назвати виключно її 16-значний номер і свої ПІБ. Жодних SMS-підтверджень, секретного коду і терміну дії карти повідомляти не можна!
Схема №3: «Вітаємо! Отримайте свій подарунок»
Все нове — добре забуте старе. Ця схема була придумана більше 10 років тому і використовується понині. Наприклад, потенційна жертва аферистів може отримати SMS з інформацією про виграш. Там же буде вказано, що їй лише потрібно оплатити доставку подарунка. На такий гачок попадається багато довірливих людей. І їх ніяк не бентежить той факт, що вони не брали участі в ні в яких акціях.
Нові схеми шахраїв можуть бути більш серйозними: приходить SMS з текстом про виграний автомобіль з посиланням на сайт автосалону. На цьому ресурсі навіть може бути розміщена інформація про псевдо-акції з іменами її переможців, одним з яких будете ви. Але ось невдача — перед тим як забрати авто, салон вимагатиме у вас гроші на його реєстрацію (від 5000 грн). Неуважна, довірлива людина легко потрапляє на такий гачок, перебуваючи в стані ейфорії від виграшу.
Порада: Важливо пам'ятати, що якщо ви дійсно щось виграли, компанія, яка проводила акцію, ніколи не попросить вас за щось платити! В іншому випадку будьте впевнені, — це шахраї.
Схема №4: Продаж товарів за низькими цінами в Інтернеті
Цей трюк працює вже багато років поспіль. І завжди знаходяться ті, хто на нього попадається.
Шахрай виставляє лот з товаром за ціною явно заниженою. При цьому він може робити акцент на терміновість продажу. Як правило, псевдо-продавець вказує адресу якогось селища, яке далеко розташоване від обласних і районних центрів України. Це робиться для того, щоб більшість покупців не мали можливості оглянути товар при зустрічі. Зацікавлені в товарі покупці ризикують і відправляють продавцеві передоплату або повну вартість товару на карту, не наполягаючи про накладені платежі. В результаті їм надходить порожня посилка, або взагалі нічого. А мобільний номер і сторінка продавця через деякий час видаляються.
Порада: Безкоштовний сир буває тільки в мишоловці. Не можна забувати про логіку, коли бачите дешевий цінник. Краще подумайте: чому продавець просить так мало за хорошу річ? І терміновість тут не головний критерій. У будь-якому випадку — не ризикуйте з такими покупками.
Схема №5: Вдаване партнерство
Ще одна популярна схема шахраїв в інтернеті 2018 являє собою розсилку електронних листів і SMS з пропозицією скористатися послугами партнерської компанії. Довіра до неї посилюється тим, що підприємство називається партнером вашого банку, МФО, мобільного оператора або інших представництв, з якими ви вже співпрацюєте.
Шахраї діють навмання. Вони шукають дані майбутньої жертви і відправляють їй подібну розсилку. Від вас буде потрібно зайти на запропонований сайт і пройти реєстрацію. Анкета на цьому сайті передбачає псевдо-верифікацію карти і/або заповнення даних особистих документів. Якщо потенційна жертва введе секретну інформацію, у фінансового афериста з'явиться можливість зняти гроші з її картки.
Порада: Отримавши таке послання, спочатку перевірте достовірність партнерства. Не полінуйтеся і зателефонуйте до свого банку або МФО і уточніть інформацію.
Схема №6: «За вами борг, передзвоніть»
Суворий голос робота в трубці каже, що незабаром на вас буде заведено судову справу? Якщо прострочених кредитів у вас немає, значить це шахраї, що знайшли ваш телефон в мрежі. На такий прийом може попастися будь-хто. Але, як правило, це знову «люди з оголошень». Логіка у злодія проста: якщо ви продаєте свої б/у речі в мережі, значить маєте потребу в додаткових коштах. І, швидше за все, ви користуєтеся кредитами банків і МФО. Навіть якщо клієнт не допускав прострочень, після такого дзвінка він почне непокоїтися.
Адже робот в трубці налякає його судом і штрафами, попросить передзвонити за вказаним номером. Дзвонити туди не варто. За такою схемою шахрайства з вас знімуть гроші за дзвінок або порекомендують терміново закрити позику, яку нібито вже передали до колекторської компанії.
Порада: Отримавши такий дзвінок, нікуди не телефонуйте, а номер, за яким дзвонили, заблокуйте. А надані реквізити для відправки «боргу» краще перенаправити до відділу кіберполіції, разом з вашою заявою про шахрайство з кредитами.
Як захистити себе від аферистів?
Щоб не стати жертвою шахрая у мережі, потрібно бути дуже уважними і стежити за тим, щоб ваших особистих даних не було у відкритому доступі. Крім того, варто:
- Періодично змінювати ПІН-код банківської картки. Пам'ятайте, що, розраховуючись карткою в будь-якому закладі, ваш ПІН-код може фіксувати камера спостереження. Тому, розраховуючись карткою, прикривайте термінал вільною рукою.
- Будь-які покупки в мережі потрібно відправляти-отримувати накладеним платежем або здійснювати їх під час особистої зустрічі. Наприклад, на olx.ua можливо замовити доставку Новою поштою, де ресурс виступає посередником. Такий метод захищає продавця і покупця від можливої афери. Оскільки гроші за товар і його доставку блокуються на сайті відразу після підтвердження сторонами спеціальної форми.
- Щоб не стати жертвою шахрайства в мережі, перевіряйте продавця, промоніторивши його мобільний в мережі. Часто шахраї навіть не змінюють номери, а «працюють» під одним і тим же весь час. Тому в Інтернеті про них може бути багато відповідних відгуків.
- Завжди ігноруйте дзвінки і SMS з проханням кудись передзвонити або оплатити відправку вашого виграшу. Це вірний спосіб не стати жертвою схеми шахраїв в Інтернеті.
- Проводьте платежі в Інтернеті тільки через авторитетні сайти. Не ризикуйте оплачувати рахунки на незнайомих ресурсах, тим більше, якщо комісія підозріло низька. Це можуть бути сайти-підробки, які є частиною схеми шахрайства по банківській карті.
- Приймаючи оновлення на смартфон, ніколи не вводьте дані своєї карти. Якщо програма запитує таку інформацію, відразу блокуйте її.
- Краще за все не залишати свій номер в мережі, а надавати його у особистому листуванні.
Шахраї у мережі Інтернет: куди скаржитися
Якщо ви попалися на гачок шахрая в мережі і втратили гроші, то повернути їх буде вкрай складно. Але в будь-якому випадку, варто одразу ж бити на сполох і направляти заяву про крадіжку до працівників кіберполіції.
Крім того, потрібно попередити інших, залишаючи відгуки та мобільний телефон афериста на сайтах шахраїв в Україні.
Інші цікаві статті
Комісії у мікрокредитуванні: як не переплатити | Moneyveo
Кредитні продукти
Smart/Trend/Temp
Наслідки для споживача в разі користування Кредитом:
За користування Кредитом споживач виплачує Кредитодавцю проценти в розмірі, визначеному в електронному договорі та комісії (за наявності). Сума кредиту, процентів за користування кредитом, неустойки (за наявності) та інших платежів, передбачених електронним договором, підлягають безготівковому перерахуванню на поточний рахунок Кредитодавця у строки та розмірах, що встановлені договором та чинним законодавством України.
Для продуктів СМАРТ та ТЕМП
У зв'язку з наданням кредиту у формі кредитної лінії та на підставі п. 10 ч. 1 ст. 12 Закону України «Про споживче кредитування» графік платежів до договору не надається, однак договір містить положення, якими визначаються розміри та строки платежів з погашення кредиту.
Користування споживачем сумою наданого кредиту після закінчення Дисконтного періоду кредитування має наступні наслідки:
• витрати споживача за користування Кредитом зростають внаслідок нарахування процентів за користування Кредитом після закінчення Дисконтного періоду кредитування за процентною ставкою, що вказана в договорі;
• витрати споживача за Дисконтний період кредитування можуть зрости внаслідок застосування правил розрахунку грошових зобов’язань споживача по сплаті процентів за користування Кредитом відповідно до розміру Базової процентної ставки і скасування правил нарахування процентів відповідно до розміру Дисконтної та Індивідуальної процентних ставок.
Для продукту ТРЕНД
Договір містить графік платежів. Графік платежів містить розрахунок всіх платежів за договором (в тому числі суми Кредиту, процентів за користування кредитом та комісії).
Комісія за надання кредиту утримується з суми кредиту шляхом зарахування однорідних грошових вимог. При чому споживач отримує лише суму за вирахуванням утриманого платежу в рахунок комісії за надання кредиту. Проценти за користування кредитом нараховуються на суму кредиту, яка зазначена в кредитному договорі, а не на чисту суму кредиту яку отримав споживач.
Можливі наслідки для споживача в разі невиконання ним обов'язків згідно електронного договору, уключаючи прострочення виконання зобов'язань зі сплати платежів, а також розмір неустойки, процентної ставки, інших платежів, які застосовуються чи стягуються при невиконанні зобов'язання за договором:
Для продукту СМАРТ та ТЕМП
За порушення будь-якого з платежів передбачених Договором на 14 (чотирнадцять) і більше календарних днів, Кредитодавець має право нарахувати, а Позичальник зобов’язаний сплатити на користь Кредитодавця неустойку у вигляді штрафу в розмірі 5000% від суми невиконаного або неналежно виконаного грошового зобов'язання, але не більше половини суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений.
Обмеження максимальної суми штрафу відбувається в наступному порядку:
- у разі порушення строку оплати будь-якого з платежів на 14 (чотирнадцять) і більше календарних днів, загальний розмір штрафу не може перевищувати 25 % від суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений;
- у разі порушення строку оплати будь-якого з платежів на 21 (двадцять один) і більше календарних днів, загальний розмір штрафу не може перевищувати 50 % від суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений.
Для продукту ТРЕНД
У разі невиконання споживачем зобов’язань згідно електронного договору, уключаючи прострочення виконання зобов’язань зі сплати платежів, визначених графіком платежів, з наступного календарного дня споживач повинен виплатити Кредитодавцю штраф у розмірі 35% від суми простроченого платежу (частини суми Кредиту, визначеної графіком платежів, та нарахованих процентів), за кожен факт такого прострочення.
Вплив порушення виконання зобов’язання щодо повернення Кредиту на кредитну історію споживача:
Порушення виконання зобов’язання щодо повернення Кредиту може вплинути на кредитну історію споживача, а також ускладнити отримання споживчого кредиту надалі.
Інформація щодо вимог придбання будь-яких товарів чи послуг від Кредитодавця або спорідненої чи пов'язаної з ним особи як обов'язкову умову надання Кредиту:
Кредитодавцю забороняється вимагати від споживача придбання будь-яких товарів чи послуг від Кредитодавця або спорідненої чи пов'язаної з ним особи як обов'язкову умову надання Кредиту.
Інформація щодо прав споживача розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ:
Для прийняття усвідомленого рішення щодо отримання Кредиту на запропонованих умовах споживач має право розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ.
Можливість Кредитодавця за власною ініціативою вносити зміни до укладених зі споживачем електронних договорів:
Кредитодавець може вносити зміни до укладених зі споживачем договорів лише за згодою споживача.
Збільшення розміру процентних ставок за договором та інших платежів в односторонньому порядку Кредитодавцем без згоди споживача не допускається.
Можливість споживача відмовитися від отримання рекламних матеріалів засобами дистанційних каналів комунікації:
Споживач може відмовитися від отримання рекламних матеріалів в особистому кабінеті у вкладці «особисті дані» шляхом натиснення на відповідний елемент інтерфейсу або безпосередньо звернутись до Кредитодавця одним із таких способів:
• шляхом направлення листа за адресою: 01015, м. Київ, вулиця Лейпцизька, будинок 15 Б, поверх перший;
• шляхом направлення електронного листа на e-mail: support@moneyveo.ua або support@freecredit.com.ua;
• зв’язавшись за номером телефону: 0 800 21 9393 або 0 800 21 5300 (безкоштовно з будь-яких телефонів по Україні, сервіс працює цілодобово).
Інформація про можливі додаткові витрати на сплату споживачем платежів за користування Кредитом:
Можливі витрати на сплату споживачем платежів за користування Кредитом залежать від обраного споживачем способу сплати у зв'язку із можливою наявністю комісій надавачів платіжних послуг за здійснення погашення заборгованості по кредиту.
Ініціювання споживачем продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит:
Споживач не має права ініціювати продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит.