0 800 21 9393 укр
рoс

Банки почнуть перевіряти джерела доходів клієнтів

29 вер. 2017 р. Новини
Нові правила фінансового моніторингу

НБУ зобов'язав фінансові установи України посилити фінансовий моніторинг клієнтів. Як нові правила вплинуть на якість роботи банків і на їх взаємодію із споживачами?

Суть нововведення

У вересні 2017 року Нацбанк України видав Постанову №42, яка передбачає зміни положень про фінансовий моніторинг клієнтів. Згідно з цим документом банки отримали повноваження запитувати у клієнтів джерела їх доходів, у разі виявлення невідповідності розміру місячного бюджету із сумою фінансової операції. Про це мова йде у звіті Незалежної асоціації банків.

Що зміниться для клієнтів?

Нові вимоги банків до клієнтівНові вимоги банків до клієнтів

Після набуття чинності нових правил клієнти зобов'язуються надавати фінансовій установі, в якій обслуговуються, відомості про походження своїх коштів. Так, згідно з постановою НБУ, віднині банки перевірятимуть доходи своїх клієнтів на підставі офіційних документів і тільки після цього прийматимуть рішення про подальшу співпрацю. Мова йде не про перевірку платоспроможності, коли клієнт оформляє кредит, а про перекази коштів з одного карткового рахунку на інший.

Доволі поширені ситуації, коли фізособа надсилає комусь на картку, наприклад, 20 000 грн при заробітній платі – 10 000 грн. У подібних випадках банк повинен вимагати документальне обґрунтування невідповідності суми переказу і доходу. Якщо клієнт відмовляється надати документи, фінустанова може відмовитися від проведення транзакції або взагалі припинити ділові відносини з ним.

Крім того, як повідомили у ПУМБі, банки зобов'язуються проводити моніторинг не лише фінансового стану клієнта, а й характеру та сфери його діяльності. Під приціл можуть потрапити ті операції, в яких немає економічної доцільності. Інформація про доходи і діяльність клієнта можуть брати як з офіційних, так і з публічних джерел.

Як банки пом'якшують нові вимоги

Зрозуміло, таке нововведення не зовсім приємна процедура і для співробітників фінустанов, і для їх клієнтів. Тепер першим доведеться ставити ряд незручних запитань щодо джерел доходу останніх, а це може виглядати не зовсім гуманно.

Щоб пом'якшити ситуацію і не допустити конфліктів, банки почали проводити тренінги серед своїх менеджерів, на яких вчать, як правильно пояснювати людям, чому вони повинні розповідати про свої доходи. Однак експерти пророкують, що подібні правила можуть мати і зворотний ефект, коли в гонитві за клієнтами кожна фінустанова намагатиметься обійти ті чи інші вимоги.

Під контроль банків не потраплять особи із груп найменшого ризику, тобто, в яких відкриті в цих установах рахунки, наприклад, тільки для отримання зарплати, пенсії чи соціальних виплат.

Документи для перевірки походження коштів фізосіб

За інформацією з відкритих джерел, клієнтам необхідно готувати наступні документи для посвідчення джерел власних доходів:

  • декларацію осіб, уповноважених на виконання функцій державних органів або місцевого самоврядування, яка формується і ведеться Національним агентством з попередження корупції (е-декларація), завірену підписом клієнта;
  • податкову декларацію з відміткою контролюючого органу про її отримання;
  • довідку про заробітну плату;
  • документ про дохід за реалізацію продукції або послуг;
  • документи про продаж майна;
  • документи про отримання спадщини;
  • документи про отримання страхових виплат;
  • інші виплати за умовами цивільно-правового договору і т. д.

У цілому, на думку експертів, подібні правила – це нормальна світова практика. І якщо Україна хоче, щоб її сприймали всерйоз, потрібно адаптувати правове поле до міжнародних стандартів. Зрозуміло, знадобиться певний час, щоб клієнти і банки звикли до таких змін. Однак без цього процесу позбутися корупції і уникнути ризикованих фінансових операцій, на жаль, не вийде.

Оцініть сторінку
Рейтинг: 0.00 з 5 (Голосів: 0)

Кредитні продукти

Smart/Trend/Temp

Наслідки для споживача в разі користування Кредитом:

За користування Кредитом споживач виплачує Кредитодавцю проценти в розмірі, визначеному в електронному договорі та комісії (за наявності). Сума кредиту, процентів за користування кредитом, неустойки (за наявності) та інших платежів, передбачених електронним договором, підлягають безготівковому перерахуванню на поточний рахунок Кредитодавця у строки та розмірах, що встановлені договором та чинним законодавством України.

Для продуктів СМАРТ та ТЕМП

У зв'язку з наданням кредиту у формі кредитної лінії та на підставі п. 10 ч. 1 ст. 12 Закону України «Про споживче кредитування» графік платежів до договору не надається, однак договір містить положення, якими визначаються розміри та строки платежів з погашення кредиту.

Користування споживачем сумою наданого кредиту після закінчення Дисконтного періоду кредитування має наступні наслідки:

• витрати споживача за користування Кредитом зростають внаслідок нарахування процентів за користування Кредитом після закінчення Дисконтного періоду кредитування за процентною ставкою, що вказана в договорі;

• витрати споживача за Дисконтний період кредитування можуть зрости внаслідок застосування правил розрахунку грошових зобов’язань споживача по сплаті процентів за користування Кредитом відповідно до розміру Базової процентної ставки і скасування правил нарахування процентів відповідно до розміру Дисконтної та Індивідуальної процентних ставок.

Для продукту ТРЕНД

Договір містить графік платежів. Графік платежів містить розрахунок всіх платежів за договором (в тому числі суми Кредиту, процентів за користування кредитом та комісії).

Комісія за надання кредиту утримується з суми кредиту шляхом зарахування однорідних грошових вимог. При чому споживач отримує лише суму за вирахуванням утриманого платежу в рахунок комісії за надання кредиту. Проценти за користування кредитом нараховуються на суму кредиту, яка зазначена в кредитному договорі, а не на чисту суму кредиту яку отримав споживач.

 

Можливі наслідки для споживача в разі невиконання ним обов'язків згідно електронного договору, уключаючи прострочення виконання зобов'язань зі сплати платежів, а також розмір неустойки, процентної ставки, інших платежів, які застосовуються чи стягуються при невиконанні зобов'язання за договором:

Для продукту СМАРТ та ТЕМП

За порушення будь-якого з платежів передбачених Договором на 14 (чотирнадцять) і більше календарних днів, Кредитодавець має право нарахувати, а Позичальник зобов’язаний сплатити на користь Кредитодавця неустойку у вигляді штрафу в розмірі 5000% від суми невиконаного або неналежно виконаного грошового зобов'язання, але не більше половини суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений.

Обмеження максимальної суми штрафу відбувається в наступному порядку:

- у разі порушення строку оплати будь-якого з платежів на 14 (чотирнадцять) і більше календарних днів, загальний розмір штрафу не може перевищувати 25 % від суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений;

- у разі порушення строку оплати будь-якого з платежів на 21 (двадцять один) і більше календарних днів, загальний розмір штрафу не може перевищувати 50 % від суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений.

Для продукту ТРЕНД

У разі невиконання споживачем зобов’язань згідно електронного договору, уключаючи прострочення виконання зобов’язань зі сплати платежів, визначених графіком платежів, з наступного календарного дня споживач повинен виплатити Кредитодавцю штраф у розмірі 35% від суми простроченого платежу (частини суми Кредиту, визначеної графіком платежів, та нарахованих процентів), за кожен факт такого прострочення.

 

Вплив порушення виконання зобов’язання щодо повернення Кредиту на кредитну історію споживача:

Порушення виконання зобов’язання щодо повернення Кредиту може вплинути на кредитну історію споживача, а також ускладнити отримання споживчого кредиту надалі.

 

Інформація щодо вимог придбання будь-яких товарів чи послуг від Кредитодавця або спорідненої чи пов'язаної з ним особи як обов'язкову умову надання Кредиту:

Кредитодавцю забороняється вимагати від споживача придбання будь-яких товарів чи послуг від Кредитодавця або спорідненої чи пов'язаної з ним особи як обов'язкову умову надання Кредиту.

 

Інформація щодо прав споживача розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ:

Для прийняття усвідомленого рішення щодо отримання Кредиту на запропонованих умовах споживач має право розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ.

 

Можливість Кредитодавця за власною ініціативою вносити зміни до укладених зі споживачем електронних договорів:

Кредитодавець може вносити зміни до укладених зі споживачем договорів лише за згодою споживача.

Збільшення розміру процентних ставок за договором та інших платежів в односторонньому порядку Кредитодавцем без згоди споживача не допускається.

 

Можливість споживача відмовитися від отримання рекламних матеріалів засобами дистанційних каналів комунікації:

Споживач може відмовитися від отримання рекламних матеріалів в особистому кабінеті у вкладці «особисті дані» шляхом натиснення на відповідний елемент інтерфейсу або безпосередньо звернутись до Кредитодавця одним із таких способів:

• шляхом направлення листа за зареєстрованим місцезнаходженням Кредитодавця;

• шляхом направлення електронного листа на адресу електронної пошти Кредитодавця, що вказана у нижній частині веб-сайту Кредитодавця;

• зв’язавшись за номером телефону, що вказаний у нижній частині веб-сайту Кредитодавця (безкоштовно з будь-яких телефонів по Україні, сервіс працює цілодобово).

 

Інформація про можливі додаткові витрати на сплату споживачем платежів за користування Кредитом:

Можливі витрати на сплату споживачем платежів за користування Кредитом залежать від обраного споживачем способу сплати у зв'язку із можливою наявністю комісій надавачів платіжних послуг за здійснення погашення заборгованості по кредиту.

 

Ініціювання споживачем продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит:

Споживач не має права ініціювати продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит.