Кредитний портфель банку – статті Moneyveo
0 800 21 9393 укр
рoс

Що таке кредитний портфель банку?

17 трав. 2017 р. Новини
кредитний портфель банку

Банк – це юридична особа, яка займається різними видами операцій, пов'язаних з грошима, цінними паперами, надає фінансові послуги юридичним, фізичним особам і державі. Основний дохід він отримує від кредитування. Видаючи кошти під процент, банк формує свій кредитний портфель – це всі кредити, не сплачені на конкретну дату. Його розмір і якість є основними показниками успішності діяльності банку.

Кредитный портфель и его виды

Кредитні портфелі класифікують по-різному. В першу чергу, їх поділяють за класами:

  • валовий – сукупність виданих кредитів на певну дату;
  • чистий – валовий, без урахування резервів, виділених для покриття можливих ризиків банку.

Також портфелі розрізняють за такими видами:

  • головного банку і філій;
  • по юридичним та фізичним особам;
  • міжбанківський (кредити, видані іншим банкам);
  • гривневий і валютний.

Існує розподіл, пов'язаний з оптимальністю в питаннях прибутковості та ризиків фінансової установи. Так, кредитний портфель комерційного банку буває чотирьох видів:

  • оптимальний – його структура відповідає кредитній політиці банку, видані позики відповідають ресурсам установи за строками та сумами, рівень прибутковості портфеля максимально високий у поточних умовах, а ризики за ним зведені до мінімуму;
  • збалансований – цей вид портфеля схожий на оптимальний, у ньому раціонально поєднуються рівень прибутковості і резерви на можливі втрати);
  • ризик-нейтральний – має низькі ризики фінансових втрат від можливого неповернення коштів позичальниками і одночасно приносить банку незначний дохід;
  • ризикований – дає високий рівень доходу за високого рівня ризику (формується, якщо банку терміново потрібні додаткові кошти).

Банк постійно працює над тим, щоб зводити до мінімуму ризики фінансових втрат і при цьому отримувати максимально високий дохід від виданих кредитів. Тобто його завдання – сформувати оптимальний кредитний портфель. Цього можна досягти тільки за допомогою правильної кредитної політики.

Управління кредитним портфелем банку

Кредитний портфель вимагає грамотного управління. Його якість може змінюватися і завдання банківської установи – не допустити підвищення ризиків і фінансових втрат. Тому фактичний стан будь-якого портфеля залежить від застосовуваної до нього банком системи управління. При цьому остання постійно вдосконалюється, в залежності від внутрішніх і змін в банку і ситуації в країні, зокрема в економіці.

Стратегію і тактику політики управління портфелем часто розробляють працівники головного офісу установи. В ній формулюють пріоритетні напрямки діяльності, прийнятні види операцій, бажана цільова аудиторія та інші параметри, що визначають принципи діяльності банку.

Якість кредитного портфеля

Усі види кредитних портфелів вимагають постійного детального аналізу їх показників. Це потрібно для максимального зменшення ризиків фінансових втрат. Об'єктом аналізу стають такі параметри, як процентні ставки, суми та строки кредитів, структура, прострочення та інші. Спеціально найняті співробітники банку шукають причини, які можуть призводити до зниження якості портфеля, і вживають заходів задля їх усунення. Такий аналіз проходить приблизно один раз на квартал.

Оцініть сторінку
Рейтинг: 0.00 з 5 (Голосів: 0)

Інші цікаві новини

Кредитні продукти

Smart/Trend/Temp

Наслідки для споживача в разі користування Кредитом:

За користування Кредитом споживач виплачує Кредитодавцю проценти в розмірі, визначеному в електронному договорі та комісії (за наявності). Сума кредиту, процентів за користування кредитом, неустойки (за наявності) та інших платежів, передбачених електронним договором, підлягають безготівковому перерахуванню на поточний рахунок Кредитодавця у строки та розмірах, що встановлені договором та чинним законодавством України.

Для продуктів СМАРТ та ТЕМП

У зв'язку з наданням кредиту у формі кредитної лінії та на підставі п. 10 ч. 1 ст. 12 Закону України «Про споживче кредитування» графік платежів до договору не надається, однак договір містить положення, якими визначаються розміри та строки платежів з погашення кредиту.

Користування споживачем сумою наданого кредиту після закінчення Дисконтного періоду кредитування має наступні наслідки:

• витрати споживача за користування Кредитом зростають внаслідок нарахування процентів за користування Кредитом після закінчення Дисконтного періоду кредитування за процентною ставкою, що вказана в договорі;

• витрати споживача за Дисконтний період кредитування можуть зрости внаслідок застосування правил розрахунку грошових зобов’язань споживача по сплаті процентів за користування Кредитом відповідно до розміру Базової процентної ставки і скасування правил нарахування процентів відповідно до розміру Дисконтної та Індивідуальної процентних ставок.

Для продукту ТРЕНД

Договір містить графік платежів. Графік платежів містить розрахунок всіх платежів за договором (в тому числі суми Кредиту, процентів за користування кредитом та комісії).

Комісія за надання кредиту утримується з суми кредиту шляхом зарахування однорідних грошових вимог. При чому споживач отримує лише суму за вирахуванням утриманого платежу в рахунок комісії за надання кредиту. Проценти за користування кредитом нараховуються на суму кредиту, яка зазначена в кредитному договорі, а не на чисту суму кредиту яку отримав споживач.

 

Можливі наслідки для споживача в разі невиконання ним обов'язків згідно електронного договору, уключаючи прострочення виконання зобов'язань зі сплати платежів, а також розмір неустойки, процентної ставки, інших платежів, які застосовуються чи стягуються при невиконанні зобов'язання за договором:

Для продукту СМАРТ та ТЕМП

За порушення будь-якого з платежів передбачених Договором на 14 (чотирнадцять) і більше календарних днів, Кредитодавець має право нарахувати, а Позичальник зобов’язаний сплатити на користь Кредитодавця неустойку у вигляді штрафу в розмірі 5000% від суми невиконаного або неналежно виконаного грошового зобов'язання, але не більше половини суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений.

Обмеження максимальної суми штрафу відбувається в наступному порядку:

- у разі порушення строку оплати будь-якого з платежів на 14 (чотирнадцять) і більше календарних днів, загальний розмір штрафу не може перевищувати 25 % від суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений;

- у разі порушення строку оплати будь-якого з платежів на 21 (двадцять один) і більше календарних днів, загальний розмір штрафу не може перевищувати 50 % від суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений.

Для продукту ТРЕНД

У разі невиконання споживачем зобов’язань згідно електронного договору, уключаючи прострочення виконання зобов’язань зі сплати платежів, визначених графіком платежів, з наступного календарного дня споживач повинен виплатити Кредитодавцю штраф у розмірі 35% від суми простроченого платежу (частини суми Кредиту, визначеної графіком платежів, та нарахованих процентів), за кожен факт такого прострочення.

 

Вплив порушення виконання зобов’язання щодо повернення Кредиту на кредитну історію споживача:

Порушення виконання зобов’язання щодо повернення Кредиту може вплинути на кредитну історію споживача, а також ускладнити отримання споживчого кредиту надалі.

 

Інформація щодо вимог придбання будь-яких товарів чи послуг від Кредитодавця або спорідненої чи пов'язаної з ним особи як обов'язкову умову надання Кредиту:

Кредитодавцю забороняється вимагати від споживача придбання будь-яких товарів чи послуг від Кредитодавця або спорідненої чи пов'язаної з ним особи як обов'язкову умову надання Кредиту.

 

Інформація щодо прав споживача розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ:

Для прийняття усвідомленого рішення щодо отримання Кредиту на запропонованих умовах споживач має право розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ.

 

Можливість Кредитодавця за власною ініціативою вносити зміни до укладених зі споживачем електронних договорів:

Кредитодавець може вносити зміни до укладених зі споживачем договорів лише за згодою споживача.

Збільшення розміру процентних ставок за договором та інших платежів в односторонньому порядку Кредитодавцем без згоди споживача не допускається.

 

Можливість споживача відмовитися від отримання рекламних матеріалів засобами дистанційних каналів комунікації:

Споживач може відмовитися від отримання рекламних матеріалів в особистому кабінеті у вкладці «особисті дані» шляхом натиснення на відповідний елемент інтерфейсу або безпосередньо звернутись до Кредитодавця одним із таких способів:

• шляхом направлення листа за зареєстрованим місцезнаходженням Кредитодавця;

• шляхом направлення електронного листа на адресу електронної пошти Кредитодавця, що вказана у нижній частині веб-сайту Кредитодавця;

• зв’язавшись за номером телефону, що вказаний у нижній частині веб-сайту Кредитодавця (безкоштовно з будь-яких телефонів по Україні, сервіс працює цілодобово).

 

Інформація про можливі додаткові витрати на сплату споживачем платежів за користування Кредитом:

Можливі витрати на сплату споживачем платежів за користування Кредитом залежать від обраного споживачем способу сплати у зв'язку із можливою наявністю комісій надавачів платіжних послуг за здійснення погашення заборгованості по кредиту.

 

Ініціювання споживачем продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит:

Споживач не має права ініціювати продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит.