Індекс споживчих цін у 2010 і 2019 роках.
0 800 21 9393 укр
рoс

Як змінилися ціни в Україні за 10 років

19 груд. 2019 р. Статті

left_вартість продуктів в УкраїніНаближається 2020-й рік – друге 10-річчя ХХІ століття добігає кінця. За цей час у нашій країні багато змінилося: ми отримали «безвіз» з Євросоюзом, курс долара вже кілька тижнів поспіль рухається вниз. Прожитковий мінімум зріс на 59%, мінімальна зарплата – на 78%, середня пенсія – на 55,8%. Індекс споживчих цін по роках (індекс інфляції) різко змінювався, але при порівнянні листопада 2010-го (100,3) та листопада 2019-го (100,1) бачимо, що він знизився на 0,2%.  

Водночас, за даними Державної служби статистики, ціни на товари і послуги першої необхідності збільшилися. Продукти харчування подорожчали у 2,4 рази, автомобільне паливо – у 3 рази, а послуги ЖКГ – у 7 разів. Розглянемо і порівняємо: скільки ми витрачали на одні й ті ж самі речі у 2010 і 2019 роках.  

Послуги ЖКГ – лідер подорожчання 

Ціни на послуги ЖКГ в Україні продовжують зростати, наближаючи нас до європейських стандартів. Протягом останніх 10 років у цьому сегменті відбулося найбільше подорожчання. За інформацією на сайті Державної служби статистики, квартплата, водопостачання, опалення та інші регулярні житлові платежі з початку 2010-го збільшилися майже у 7 разів.  

Зростання долара за 10 років та зниження у 2019-му  

Курс гривні протягом 2010-2019 рр. переживав разючі зміни: з 8 грн за 1 долар у 2010-му він стрибнув до 15 грн у кінці 2014-го і до 27 грн на початку 2015 року. У період із середини 2015 року та по сьогоднішній день курс коливався в межах 21 – 28 грн, у січні 2019 року була зафіксована вартість 27,7 грн, і відтоді спостерігалася тенденція до зниження, яке досягло в середині грудня позначки 23 грн за 1 долар. У підсумку, курс гривні щодо долара за 10 років знизився втричі.  

Одяг та взуття – повільне підвищення цін  

За 10 років ціни на одяг і взуття в Україні зростали помірно: загалом вони збільшилися у 1,6 разів. Але це не означає, що виробники працюють собі на збиток. Скоріше, українці стали обирати дешевші товари, які поступаються за якістю.  

Так, порівняльний аналіз цін показує: якщо у 2010-му ви могли придбати шкіряні черевики за 800-1000 грн, то зараз їхня ціна складе не менше 1300 грн. Пуховик узимку 2010 року коштував би вам 600 грн, а в 2019-му ви віддасте за таку ж річ 1000 грн.  

Продукти харчування і далі дорожчають  

Споживчі ціни на їжу в Україні зросли у кілька разів. Фінансові експерти стверджують, що це відбувається, в першу чергу, через дві причини:  

  • для виробництва потрібна імпортна солярка і мінеральні добрива, які дорожчають через ослаблення гривні, зростання вартості нафти, збільшення митних платежів та ПДВ;  
  • експортні ціни на продовольство для виробників продукції сільського господарства привабливіші. Тому вони не борються за внутрішнього споживача, і вартість продуктів в Україні їх мало цікавить.  

У кінці 2009 – на початку 2010 рр. в Україні через новини про епідемію «свинячого грипу» подорожчали у 2 рази т.зв. «протигрипозні продукти». Так, ціна 1 кг лимонів і 1 кг часнику становила 50 грн. У 2019-му вартість того ж часнику становить 58 грн, а от лимони трохи подешевшали – 40-45 грн.  

Для наочності наведемо статистику цін на ряд продуктів в Україні у 2010 і в 2019 році та складемо таблицю. 

 

Продукт   Грудень 2010 р., грн  Грудень 2019 р., грн 
Хліб житній5,00  21,00 
М'ясо (свинина)  55,00  104,00 
Молоко (1 л); масло (72,5% жирн.); сир «Російський» (50% жирн.)  8,00; 50,00; 48,00  27,00; 125,00; 230,00 
Яйця (10 шт.)  5,00  26,00 
Борщ-набір: картопля; морква; капуста; буряк3,00; 3,50; 2,00; 3,00  15,00; 16,00; 10,00; 7,00 
Часник; лимон  50,00  58,00; 40,00 
Яблука  5,00  18,00 
Рис; гречка  14,00; 18,00  23,00; 27,40 
Цукор10,00  14,00 
Горілка40,00  90,00 

Цигарки, алкоголь стали вдвічі дорожчими  

У період 2009 – 2010 рр. в Україні кілька разів підвищувалися ставки акцизного збору на тютюнові вироби, а також на алкогольні напої. Це призвело до збільшення цін на цигарки на понад 40%. Наприклад, вартість пачки Winston у 2010-му склала 6,3 грн. У кінці 2019 року пачка тих же цигарок коштує в середньому 44 грн, а виробники прогнозують у 2020 році зростання цін у 2,5 рази.  

Вартість алкогольних виробів за 10 років подвоїлася. Так, якщо у 2010 році 0,5 л горілки можна було придбати за 40 грн, то у 2019-му ціна напою становить 90 грн.   

left_ціни на паливо

Підвищення цін на бензин і проїзд  

Вартість проїзду в громадському транспорті переважно диктується розцінками на автомобільне паливо. Так, у 2010 році ціна на бензин марки А-95 становила 7,95 грн за 1 л, дизельне паливо купували по 7,29 грн, а автомобільний газ – за 6 грн. Проїзд у столичному метро коштував 2 грн, в автобусах, тролейбусах і трамваях – 1,5 грн. 

Зростання цін на бензин під кінець 2019 року переважило зростання цін на продукти харчування. Так, за 1 л А-95 водії віддають зараз 28,40 грн, «дизель» коштує 27,85 грн. Газ подорожчав у 2 рази і коштує 12,57 грн. Ціни разового проїзду в усіх видах столичного громадського транспорту: 5 – 8 грн.  

Нерухомість 

Зміни курсу гривні щодо долара протягом 10 років позначалися і на вартості нерухомості в Україні. У кінці 2019 року динаміка цін на житло в інвалюті показала зниження, але у гривневому еквіваленті навпаки відбулося зростання у 1,5 – 2 рази.  

Порівняємо середню ціну по регіонах за 1 м².  

  • Київ: 2010 рік – $1780/14 240 грн, 2019 рік – $1,205/27 715 грн  
  • Одеса: 2010 рік – $1,217 / 9736 грн, 2019 рік – $824/18 952 грн  
  • Житомир: 2010 рік – $930/7 440 грн, 2019 рік – $540/12 420 грн  
  • Запоріжжя: 2010 рік – $930/7 740 грн, 2019 рік – $535/12: 305 грн  

Що кажуть експерти-аналітики  

Чому на товари і послуги одного сегмента ціни зросли в рази, а динаміка інших споживчих цін менш активна? Експерти пояснюють: швидкість зростання середньої номінальної зарплати, при порівнянні, не встигала за зростанням цін на товари першої необхідності. У результаті українці змушені були витрачати все більше грошей на продукти, проїзд, комунальні послуги тощо. На решту в них залишалося все менше коштів. Попит на одяг і взуття, на меблі та інші потреби знизився, що утримало зростання цін у даних сегментах.   

left_фінансовий успіх

Беремо все у свої руки  

Поки уряд шукає шляхи глобального поліпшення ситуації з рівнем споживчих цін, кожен може спробувати змінити своє життя самостійно. Комусь для цього потрібно отримати додаткову освіту (не обов'язково йти до інституту, іноді досить 2 – 4-місячних курсів) і змінити професію на більш затребувану. Хтось може запустити власний бізнес – для цього важливо переконатися, що обраний сегмент товарів/послуг буде користуватися попитом. Можна просто поїхати працювати за кордон і забути про фінансові труднощі. Або знайти віддалену роботу в іншій країні і більше не думати про динаміку зростання цін в Україні.  

Де взяти гроші на перший крок на шляху до змін? Є чимало банків і небанківських фінансових компаній, готових видати кошти у кредит. Наприклад, у банку можна взяти велику суму під заставу цінного майна. А в сервісі moneyveo ви легко отримаєте до 30 000 грн на строк до 18 тижнів без застави і навіть без довідки про доходи.  

Не варто ставити себе в залежність від цін. Досягти фінансового успіху під силу кожному. 

 

Оцініть сторінку
Рейтинг: 0.00 з 5 (Голосів: 0)

Кредитні продукти

Smart/Trend/Temp

Наслідки для споживача в разі користування Кредитом:

За користування Кредитом споживач виплачує Кредитодавцю проценти в розмірі, визначеному в електронному договорі та комісії (за наявності). Сума кредиту, процентів за користування кредитом, неустойки (за наявності) та інших платежів, передбачених електронним договором, підлягають безготівковому перерахуванню на поточний рахунок Кредитодавця у строки та розмірах, що встановлені договором та чинним законодавством України.

Для продуктів СМАРТ та ТЕМП

У зв'язку з наданням кредиту у формі кредитної лінії та на підставі п. 10 ч. 1 ст. 12 Закону України «Про споживче кредитування» графік платежів до договору не надається, однак договір містить положення, якими визначаються розміри та строки платежів з погашення кредиту.

Користування споживачем сумою наданого кредиту після закінчення Дисконтного періоду кредитування має наступні наслідки:

• витрати споживача за користування Кредитом зростають внаслідок нарахування процентів за користування Кредитом після закінчення Дисконтного періоду кредитування за процентною ставкою, що вказана в договорі;

• витрати споживача за Дисконтний період кредитування можуть зрости внаслідок застосування правил розрахунку грошових зобов’язань споживача по сплаті процентів за користування Кредитом відповідно до розміру Базової процентної ставки і скасування правил нарахування процентів відповідно до розміру Дисконтної та Індивідуальної процентних ставок.

Для продукту ТРЕНД

Договір містить графік платежів. Графік платежів містить розрахунок всіх платежів за договором (в тому числі суми Кредиту, процентів за користування кредитом та комісії).

Комісія за надання кредиту утримується з суми кредиту шляхом зарахування однорідних грошових вимог. При чому споживач отримує лише суму за вирахуванням утриманого платежу в рахунок комісії за надання кредиту. Проценти за користування кредитом нараховуються на суму кредиту, яка зазначена в кредитному договорі, а не на чисту суму кредиту яку отримав споживач.

 

Можливі наслідки для споживача в разі невиконання ним обов'язків згідно електронного договору, уключаючи прострочення виконання зобов'язань зі сплати платежів, а також розмір неустойки, процентної ставки, інших платежів, які застосовуються чи стягуються при невиконанні зобов'язання за договором:

Для продукту СМАРТ та ТЕМП

За порушення будь-якого з платежів передбачених Договором на 14 (чотирнадцять) і більше календарних днів, Кредитодавець має право нарахувати, а Позичальник зобов’язаний сплатити на користь Кредитодавця неустойку у вигляді штрафу в розмірі 5000% від суми невиконаного або неналежно виконаного грошового зобов'язання, але не більше половини суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений.

Обмеження максимальної суми штрафу відбувається в наступному порядку:

- у разі порушення строку оплати будь-якого з платежів на 14 (чотирнадцять) і більше календарних днів, загальний розмір штрафу не може перевищувати 25 % від суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений;

- у разі порушення строку оплати будь-якого з платежів на 21 (двадцять один) і більше календарних днів, загальний розмір штрафу не може перевищувати 50 % від суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений.

Для продукту ТРЕНД

У разі невиконання споживачем зобов’язань згідно електронного договору, уключаючи прострочення виконання зобов’язань зі сплати платежів, визначених графіком платежів, з наступного календарного дня споживач повинен виплатити Кредитодавцю штраф у розмірі 35% від суми простроченого платежу (частини суми Кредиту, визначеної графіком платежів, та нарахованих процентів), за кожен факт такого прострочення.

 

Вплив порушення виконання зобов’язання щодо повернення Кредиту на кредитну історію споживача:

Порушення виконання зобов’язання щодо повернення Кредиту може вплинути на кредитну історію споживача, а також ускладнити отримання споживчого кредиту надалі.

 

Інформація щодо вимог придбання будь-яких товарів чи послуг від Кредитодавця або спорідненої чи пов'язаної з ним особи як обов'язкову умову надання Кредиту:

Кредитодавцю забороняється вимагати від споживача придбання будь-яких товарів чи послуг від Кредитодавця або спорідненої чи пов'язаної з ним особи як обов'язкову умову надання Кредиту.

 

Інформація щодо прав споживача розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ:

Для прийняття усвідомленого рішення щодо отримання Кредиту на запропонованих умовах споживач має право розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ.

 

Можливість Кредитодавця за власною ініціативою вносити зміни до укладених зі споживачем електронних договорів:

Кредитодавець може вносити зміни до укладених зі споживачем договорів лише за згодою споживача.

Збільшення розміру процентних ставок за договором та інших платежів в односторонньому порядку Кредитодавцем без згоди споживача не допускається.

 

Можливість споживача відмовитися від отримання рекламних матеріалів засобами дистанційних каналів комунікації:

Споживач може відмовитися від отримання рекламних матеріалів в особистому кабінеті у вкладці «особисті дані» шляхом натиснення на відповідний елемент інтерфейсу або безпосередньо звернутись до Кредитодавця одним із таких способів:

• шляхом направлення листа за зареєстрованим місцезнаходженням Кредитодавця;

• шляхом направлення електронного листа на адресу електронної пошти Кредитодавця, що вказана у нижній частині веб-сайту Кредитодавця;

• зв’язавшись за номером телефону, що вказаний у нижній частині веб-сайту Кредитодавця (безкоштовно з будь-яких телефонів по Україні, сервіс працює цілодобово).

 

Інформація про можливі додаткові витрати на сплату споживачем платежів за користування Кредитом:

Можливі витрати на сплату споживачем платежів за користування Кредитом залежать від обраного споживачем способу сплати у зв'язку із можливою наявністю комісій надавачів платіжних послуг за здійснення погашення заборгованості по кредиту.

 

Ініціювання споживачем продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит:

Споживач не має права ініціювати продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит.