Bank ID: що це та як працює
В епоху, коли інформаційні технології суттєво впливають на наше повсякденне життя, надзвичайно важливо мати надійний та безпечний доступ до фінансових послуг. BankID є одним з таких універсальних інструментів, що забезпечує простий та безпечний спосіб ідентифікації та верифікації особи онлайн за допомогою банківських даних. У цій статті ми детально розглянемо, що таке BankID, які його переваги, як він працює та як ним користуватися.
Що таке BankID
BankID — це електронна система ідентифікації, яка дозволяє користувачам підтверджувати свою особу онлайн за допомогою даних, наданих їхніми банками. Головна мета цієї системи — забезпечити надійну ідентифікацію клієнтів для надання банківських та адміністративних послуг через інтернет.
Така верифікація клієнта здатна захистити дані двох сторін: користувача і сервісу. Так, перш ніж розкрити будь-яку фінансову інформацію, ресурс спочатку запитає авторизацію — доведеться ввести логін і пароль від інтернет-банкінгу. А це вже конфіденційні дані, відомі виключно користувачеві та фінансовій установі, якій він їх довірив раніше. Таким способом Банкайди перевіряє клієнта та оберігає себе і користувача від фінансових ризиків, пов'язаних із шахрайством.
Технологія BankID вперше була запроваджена у Швеції в 2003 році, і з тих пір вона стала однією з найпоширеніших систем електронної ідентифікації в багатьох країнах Європи та світу. В Україні система BankID широко використовується для доступу до державних послуг через портал Дія, а також для комерційних та банківських операцій.
Читайте також: Що робити, якщо загубив банківську картку: 6 першочергових кроків
Як працює BankID та як його отримати
Для того, щоб пройти верифікацію в банку, замовити довідку, внести дані до реєстру та інше, достатньо дотриматися двох умов:
Бути клієнтом українського банку, який підключений до системи BankID.
Інтернет-ресурс також повинен бути підключений до BankID.
Банки України, через які можна пройти верифікацію:
На цей час існують провайдери, через які можна організувати перевірку:
BankID НБУ;
BankID Приват.
Також можна скористатися послугою, якщо ви обслуговуєтеся в одному з банків із bankid:
ПриватБанк;
Ощадбанк;
А-Банк;
ПУМБ;
УкрСиббанк;
Райффайзен Банк Аваль;
«Восток»;
Південний;
Альфа-Банк/Укрсоцбанк;
Полікомбанк;
Укрексімбанк;
ОТП Банк;
Кредобанк;
Ідея Банк;
Банк ¾;
Радабанк;
Конкорд.
Як пройти верифікацію через BankID
Механіка використання BankID нічим не відрізняється від звичайної авторизації на сайті за допомогою Facebook або Google-аккаунту. Найчастіше верифікувати на онлайн-ресурсі за допомогою БанкID просто: достатньо натиснути на запропоновану кнопку або банер із назвою BankID.
Наприклад, заходите на сайт і натискаєте на кнопку «Увійти через BankID». Потім:
У вікні вибираєте банк, послугами якого користуєтеся (наприклад, ПриватБанк).
Авторизуєтеся, як у своєму інтернет-банкінгу.
Вводите SMS-пароль.
Отримуєте доступ до операцій.
Де можна застосовувати систему BankID
Скористатися банківською верифікацією від НБУ можна на державних сайтах, ресурсах, які надають онлайн-кредити, сайтах комерційних організацій і мобільних операторів. Крім захисту даних, це ще й скорочує час користувача на введення інформації про себе.
Так, під час верифікації клієнта сервіс може отримувати від банку зокрема такі дані:
ПІБ;
паспорт та ІПН;
дата народження;
адреса реєстрації;
номер телефону;
e-mail;
скан-копії документів.
Ідентифікація через BankID практично не відрізняється від перевірки документів у банках за особистої присутності. Для відкриття рахунку українські банки фіксують і зберігають усі клієнтські дані, що забирає в обох сторін багато часу. Цей механізм затверджується стандартами реєстрації та зберігання персональної інформації і контролюється державою в особі Національного Банку України.
Тобто BankID — це підтвердження даних, яке наразі замінює необхідність особистої присутності.
Читайте також: Вигоди кредитних карток
Як сервісу підключити BankID до будь-якого сайту?
Для початку, сервісу потрібно вибрати BankID-провайдера (НБУ або ПриватБанк) та укласти з ним договір про надання послуг. Після вирішення всіх юридичних питань інтернет-ресурсу нададуть доступи (клієнтський ID і секретний ключ) до системи.
Крім цього, під час реєстрації потрібно сформувати для сервісу публічний і приватний RSA-ключі. Надалі вони знадобляться для шифрування даних. Публічним ключем банк шифруватиме інформацію на своєму боці, а сервіс за допомогою приватного зможе розшифровувати її у себе на сервері.
Як бачимо, BankID це можливість безпечно підтверджувати особу клієнта. По-перше, вона дозволяє онлайн-ресурсу і користувачеві уникнути наслідків несанкціонованого доступу до персональної інформації. По-друге, прискорює процес оформлення/ отримання потрібної інформації в сервісі. Тобто BankID — це своєрідний замок, ключ від якого є тільки в унікального користувача.
FAQ
Які банки в Україні підтримують BankID?
BankID підтримують такі банки: ПриватБанк, Ощадбанк, А-Банк, ПУМБ, УкрСиббанк, Райффайзен Банк Аваль, Банк Восток, Південний, Полікомбанк, Укрексімбанк, ОТП Банк, Кредобанк, Ідея Банк, Банк ¾, Радабанк, Конкорд та інші.
Де можна застосовувати BankID?
BankID можна використовувати на державних сайтах, для отримання онлайн-кредитів, на комерційних ресурсах, сайтах мобільних операторів та інших сервісах, які потребують верифікації користувачів.
Як пройти верифікацію через BankID?
Щоб пройти верифікацію через BankID, необхідно на сайті обраного сервісу натиснути на кнопку «Увійти через BankID», вибрати свій банк, авторизуватись в інтернет-банкінгу та ввести SMS-пароль для підтвердження операції.
Чи безпечне використання BankID?
Так, використання BankID є безпечним, оскільки система використовує передові методи шифрування даних та багатофакторну аутентифікацію для захисту особистих даних користувачів.
Інші цікаві статті
Як працює національний кешбек: розбираємося в деталях
Що таке дивіденди і як вони працюють
На що українці беруть кредити: аналіз за 10 років
Що таке факторинг і як він працює
Кредитні продукти
Smart/Trend/Temp
Наслідки для споживача в разі користування Кредитом:
За користування Кредитом споживач виплачує Кредитодавцю проценти в розмірі, визначеному в електронному договорі та комісії (за наявності). Сума кредиту, процентів за користування кредитом, неустойки (за наявності) та інших платежів, передбачених електронним договором, підлягають безготівковому перерахуванню на поточний рахунок Кредитодавця у строки та розмірах, що встановлені договором та чинним законодавством України.
Для продуктів СМАРТ та ТЕМП
У зв'язку з наданням кредиту у формі кредитної лінії та на підставі п. 10 ч. 1 ст. 12 Закону України «Про споживче кредитування» графік платежів до договору не надається, однак договір містить положення, якими визначаються розміри та строки платежів з погашення кредиту.
Користування споживачем сумою наданого кредиту після закінчення Дисконтного періоду кредитування має наступні наслідки:
• витрати споживача за користування Кредитом зростають внаслідок нарахування процентів за користування Кредитом після закінчення Дисконтного періоду кредитування за процентною ставкою, що вказана в договорі;
• витрати споживача за Дисконтний період кредитування можуть зрости внаслідок застосування правил розрахунку грошових зобов’язань споживача по сплаті процентів за користування Кредитом відповідно до розміру Базової процентної ставки і скасування правил нарахування процентів відповідно до розміру Дисконтної та Індивідуальної процентних ставок.
Для продукту ТРЕНД
Договір містить графік платежів. Графік платежів містить розрахунок всіх платежів за договором (в тому числі суми Кредиту, процентів за користування кредитом та комісії).
Комісія за надання кредиту утримується з суми кредиту шляхом зарахування однорідних грошових вимог. При чому споживач отримує лише суму за вирахуванням утриманого платежу в рахунок комісії за надання кредиту. Проценти за користування кредитом нараховуються на суму кредиту, яка зазначена в кредитному договорі, а не на чисту суму кредиту яку отримав споживач.
Можливі наслідки для споживача в разі невиконання ним обов'язків згідно електронного договору, уключаючи прострочення виконання зобов'язань зі сплати платежів, а також розмір неустойки, процентної ставки, інших платежів, які застосовуються чи стягуються при невиконанні зобов'язання за договором:
Для продукту СМАРТ та ТЕМП
За порушення будь-якого з платежів передбачених Договором на 14 (чотирнадцять) і більше календарних днів, Кредитодавець має право нарахувати, а Позичальник зобов’язаний сплатити на користь Кредитодавця неустойку у вигляді штрафу в розмірі 5000% від суми невиконаного або неналежно виконаного грошового зобов'язання, але не більше половини суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений.
Обмеження максимальної суми штрафу відбувається в наступному порядку:
- у разі порушення строку оплати будь-якого з платежів на 14 (чотирнадцять) і більше календарних днів, загальний розмір штрафу не може перевищувати 25 % від суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений;
- у разі порушення строку оплати будь-якого з платежів на 21 (двадцять один) і більше календарних днів, загальний розмір штрафу не може перевищувати 50 % від суми Кредиту, яка була в користуванні Позичальника на дату в яку платіж мав бути сплачений.
Для продукту ТРЕНД
У разі невиконання споживачем зобов’язань згідно електронного договору, уключаючи прострочення виконання зобов’язань зі сплати платежів, визначених графіком платежів, з наступного календарного дня споживач повинен виплатити Кредитодавцю штраф у розмірі 35% від суми простроченого платежу (частини суми Кредиту, визначеної графіком платежів, та нарахованих процентів), за кожен факт такого прострочення.
Вплив порушення виконання зобов’язання щодо повернення Кредиту на кредитну історію споживача:
Порушення виконання зобов’язання щодо повернення Кредиту може вплинути на кредитну історію споживача, а також ускладнити отримання споживчого кредиту надалі.
Інформація щодо вимог придбання будь-яких товарів чи послуг від Кредитодавця або спорідненої чи пов'язаної з ним особи як обов'язкову умову надання Кредиту:
Кредитодавцю забороняється вимагати від споживача придбання будь-яких товарів чи послуг від Кредитодавця або спорідненої чи пов'язаної з ним особи як обов'язкову умову надання Кредиту.
Інформація щодо прав споживача розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ:
Для прийняття усвідомленого рішення щодо отримання Кредиту на запропонованих умовах споживач має право розглянути альтернативні різновиди споживчих кредитів та фінансових установ.
Можливість Кредитодавця за власною ініціативою вносити зміни до укладених зі споживачем електронних договорів:
Кредитодавець може вносити зміни до укладених зі споживачем договорів лише за згодою споживача.
Збільшення розміру процентних ставок за договором та інших платежів в односторонньому порядку Кредитодавцем без згоди споживача не допускається.
Можливість споживача відмовитися від отримання рекламних матеріалів засобами дистанційних каналів комунікації:
Споживач може відмовитися від отримання рекламних матеріалів в особистому кабінеті у вкладці «особисті дані» шляхом натиснення на відповідний елемент інтерфейсу або безпосередньо звернутись до Кредитодавця одним із таких способів:
• шляхом направлення листа за зареєстрованим місцезнаходженням Кредитодавця;
• шляхом направлення електронного листа на адресу електронної пошти Кредитодавця, що вказана у нижній частині веб-сайту Кредитодавця;
• зв’язавшись за номером телефону, що вказаний у нижній частині веб-сайту Кредитодавця (безкоштовно з будь-яких телефонів по Україні, сервіс працює цілодобово).
Інформація про можливі додаткові витрати на сплату споживачем платежів за користування Кредитом:
Можливі витрати на сплату споживачем платежів за користування Кредитом залежать від обраного споживачем способу сплати у зв'язку із можливою наявністю комісій надавачів платіжних послуг за здійснення погашення заборгованості по кредиту.
Ініціювання споживачем продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит:
Споживач не має права ініціювати продовження (лонгації, пролонгації) строку погашення споживчого кредиту (строку виконання грошового зобов'язання)/строку кредитування/строку дії договору про споживчий кредит.